Jesteśmy certyfikowaną firmą Google 504 786 007 0048 32 720 67 89

Wybór słów kluczowych do pozycjonowania

Jakie wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania mojej strony internetowej?

Pozycjonowanie seo

Z pewnością nad tym pytaniem zastanawia się wiele właścicieli firm czy marketingowców, którym powierzono zadanie pozycjonowania strony czy sklepu internetowego firmy.

W środowisku pozycjonerskim istnieje zasada, że w przypadku, kiedy poszukujący nie odnajdzie informacji na pierwszych dwóch stronach wyników wyszukiwania, najczęściej zmienia poszukiwane hasło na inne, modyfikując je lub zmieniając całkowicie daną frazę. W związku z czym istotnym elementem przy pozycjonowaniu strony firmowej jest odpowiedni dobór słów kluczowych. Można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że dobór słów kluczowych jest najważniejszym elementem całego pozycjonowania oraz istotnym aspektem marketingowym. Dopasowanie słów kluczowych do celów wyszukującego to również najważniejszy składnik skutecznej kampanii marketingowej. „Skuteczny marketing w wyszukiwarkach wymaga znajomości podstaw procesu wyszukiwania oraz mentalności klientów docelowych, sposobu, w jaki korzystają oni ze słów kluczowych w wyszukiwarkach, a także świadomości tego, jak należy wykorzystać słowa kluczowe, aby do nich dotrzeć”.

Najbardziej odpowiednie słowa kluczowe dla naszego biznesu dokonuje się na podstawie przewidywanej konstrukcji zapytania, które może wpisać potencjalny klient poszukujący określonego produktu lub na podstawie statystyk i ich analizy. Zrozumienie sposobu, w jaki zainteresowani klienci wyszukują dane produkty bądź usługi poprzez słowa kluczowe. Jest to największe wyzwanie i osiągnięcie marketingu w wyszukiwarkach.

Dla przykładu posłużę się firmą sprzedającą zamki dmuchane.

To jest przypadek, gdzie pozycjonowanie hasła „zamki” będzie błędnym, ponieważ konkurencja wśród branży turystycznej i firm oferujących np.: zamki błyskawiczne jest bardzo duża. Co więcej, ruch odwiedzających naszą stronę z takiej frazy nie będzie wartościowy; nie przyjdzie na stronę taki odwiedzający, który ma określony cel, szukający odpowiedniej informacji. Nawiasem mówiąc, jeżeli odwiedzający wchodzi na stronę z przekonaniem, że znajdzie suwak do spodni, a znajduje dmuchane zamki w postaci baloników dla dzieci w dodatku we wszystkich kolorach tęczy, to nie można uznać takie wizyty za wartościową. Taki rodzaj odwiedzającego zwiększy współczynnik odrzuceń danej witryny, czyli po wejściu na naszą stronę użytkownik zamyka okno przeglądarki albo cofa się do wyników wyszukiwania i otwiera inną stronę lub precyzuje zadane pytanie w celu odnalezienia interesującej go informacji. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem w tym przypadku będzie skupienie się na hasłach pasujących do tejże branży, takich jak: „zamki dmuchane”, „zamki dla dzieci” czy „zamki na plażę”.

Wielu właścicieli reklamujących swój biznes za pomocą strony internetowej nie potrafi obiektywnie spojrzeć na własny serwis i oczywiście co za tym idzie? Błędny dobór słów kluczowych. Przy dobieraniu odpowiednich słów należy przeanalizować, w jaki sposób naszą stronę będzie szukał przeciętny internauta. Należy wiedzieć, że hasła wpisywane przez ludzi w wyszukiwarce często są zupełnie inne, niż te, które mamy na myśli. Bardzo częste zdarzają się duże opisowe zapytania, których nawet nie jesteśmy w stanie przewidzieć np.: „jakie wybrać słowa kluczowe do pozycjonowania mojej strony internetowej”. Bezwzględnie należy postawić się w roli internauty, a nie twórcy strony i pomyśleć nad tym, jak znalazłbym informację zawartą na danej stronie. Dobry sposób, aby rozeznać się w tej kwestii, to sondaż wśród znajomych, rodziny na temat tego, co wpisaliby w okno wyszukiwarki w celu znalezienia danych informacji. Użytkownicy potrafią wpisywać przeróżne słowa w niezliczonych kombinacjach.

Darmowe programy do wyszukiwania słów kluczowych

W sieci dostępnych jest kilka narzędzi zbierających hasła do pozycjonowania. Dzięki nim można dowiedzieć się, jakie słowa ludzie najczęściej wpisują w wyszukiwarki.

Lista 5 skutecznych programów online do znajdywania haseł do pozycjonowania
Gdzie sprawdzić dobre słowa kluczowe do pozycjonowania?

Za pomocą programu Planer słów kluczowych Google Adwords możemy wyszukać dobrych słów kluczowych do pozycjonowania. Jak to zrobić?

1. Na początku zaloguj się do programu Google Adwords (możesz go znaleźć w wyszukiwarce) i po zalogowaniu przejdź do zakładki “Narzędzia” i wybierz “Planer słów kluczowych”

planer slow kluczowych adwords

2. Następnie wybierz opcje “ Wyszukaj nowe słowa kluczowe za pomocą wyrażenia, witryny lub kategorii”

planer adwords

3. W pierwsze okienko wpisz słowa kluczowe/ frazy nad którymi się zastanawiasz i na dole wejdź w niebieski przycisk “Wyświetl propozycje”. Nie musisz uzupełniać innych okienek chyba, że chcesz ograniczyć uzyskane statystyki do wybranej lokalizacji.

wyszukiwanie hasel do pozycjonowania

4. Możesz przeanalizować wyniki zapytań.

szukanie hasel

Na końcu pozostaje nam jedynie przeanalizować wybrane hasła i w przypadku kiedy mają mały ruch lub są nieefektywne, czyli nie przekładają się na efekt biznesowy dla firmy, zwyczajnie dokonać ich korekty poprzez zastosowanie innej formy tego słowa kluczowego lub zamiany jego na inne.

Darmowe narzędzia do analizy słów kluczowych

Jakie zatem mamy dostępne na rynku darmowe narzędzia do analizy słów kluczowych? Jest ich kilka. Do tych bardziej precyzyjnych i używanych w branży SEO należą:

Lista 5 najlepszych programów do analizy fraz do pozycjonowania

1. Planer słów kluczowych Google Adwords, o którym już wcześniej wspomniałem. Posiada wiele opcji, jest dość rozbudowany, jest dostępny całkowicie za darmo w systemie Google AdWords.

2. Google Webmaster Tools, kolejna darmowa platforma online giganta z Mountain View. Posiada wiele opcji, m.in, wskazuje na liczbę i nazwy linków prowadzących do strony jak i udostępnia dane o wyszukiwanych słowach kluczowych.

3. Google Analytics, następny program Google, daje on możliwość analizy ruchu odbywającego się na stronie internetowej, także w oparciu o wyszukiwane hasła co więcej w zakresie rzeczywistym. Gromadzi także dane statystyczne w oparciu o strukturę strony.

4. Ahrefs, czyli narzędzie, dzięki którym właściciel witryny ma pełną kontrolę nad linkowaniem serwisu w postaci szczegółowych statystyk dt. rodzaju i częstotliwości linkowania witryny. W opcji płatnej możemy na stałe porównywać naszą stronę ze stronami konkurencji pod względem statystyk.

5. Majesticseo, podobnie jak ahrefs służy do oceny strony pod kątem linkowania. Wskazuje na procentowy skład linków w postaci anchor tekstów. Określa współczynniki citation flow oraz trust flow a także poprzez wykres obrazuje ich rozłożenie względem siebie.

Po co analizować słowa kluczowe?
planer slow kluczowych

Czy na prawdę warto analizować frazy? Jakie przynosi to korzyści? Na samym początku pozycjonowania najprawdopodobniej nie uda się prawidłowo dobrać wszystkich słów kluczowych. Istnieje praktyka, że zmienia się je w czasie całego procesu pozycjonowania.

Jednym z najważniejszych aspektów sztuki doboru słów kluczowych jest tzw. „zawężenie pola”. Inaczej, jest to ukierunkowanie na odpowiednich użytkowników za pomocą ustalenia właściwych słów kluczowych, dobranych w zgodzie z kategoriami zadowolenia klienta i reklamodawcy oraz w odniesieniu do generowanych zysków. W tym celu niezbędne jest monitorowanie, jakich fraz używają użytkownicy korzystający z naszej oferty i dokonujący zakupu. Takie słowa mogą przyczynić się do lepszego pokierowania kampanii promocyjnej.

Jednak wielu przedsiębiorców cierpi na notoryczny brak czasu w związku z czym to zadanie, zarówno jak i cały proces pozycjonowania musi powierzyć „osobom z zewnątrz”. Do takich osób należą freelancerzy lub firmy zajmujące się pozycjonowaniem stron internetowych. Przyglądając się takim firmom z bliska, które „profesjonalnie” zajmują się pozycjonowaniem można zauważyć, że zdecydowana większość nic nie wie o badaniu słów kluczowych, a to jest najważniejszy etap analizy i odpowiedniego doboru dla witryny. Takie działanie a raczej jego brak powoduje pojawienie się witryny na wysokich pozycjach dla słów czy fraz, których w praktyce nikt zainteresowany nie używa. Wynika to stąd, że zatrudnienie profesjonalisty zajmującego się marketingiem sieciowym oraz keyword research (badaniem słów kluczowych) bywa zbyt kosztowne. Bardzo często można spotkać się z tym, że pozycjonowaniem zajmują się programiści lub graficy, którzy optymalizują serwis pod hasła atrakcyjne bądź nie. Często nawet wielu przedsiębiorców o tym nie wie, że hasła są źle dobrane, nieodpowiadające zupełnie specyfice danego przedsiębiorstwa i nie warte pozycjonowania, ze względu na fakt, że nie przełoży się to na zysk dla zleceniodawcy.

Jeżeli kampania internetowa nie przynosi oczekiwanych wyników, może to oznaczać, że zleceniobiorca wybrał niewłaściwe słowa kluczowe. Powodem takiej sytuacji mogą być liczne odwiedziny strony internetowej nieprzynoszące wymiernych ilości zakupów dokonywanych przez odwiedzających. Jeżeli kampanie internetowe są nieskuteczne, zaleca się tymczasowe zawieszenie. Każdy dzień przeprowadzenia kampanii bez odnotowanych efektów jest dniem straconym. Nie ma sensu ponosić kosztów za nieefektywne wejścia.

Dość popularnym błędem przy doborze słów kluczowych jest wybieranie bardzo konkurencyjnych fraz, które mogą się okazać zbyt trudne do wprowadzenia w TOP 10 (pierwszą dziesiątkę wyników wyszukiwarki Google.pl) przy małych nakładach finansowych, bądź niewielkim doświadczeniu osoby zajmującej się pozycjonowaniem danego hasła. Próba wypozycjonowania takiej frazy okazuje się zazwyczaj stratą czasu, nierzadko startą pieniędzy w zależności o rodzaju rozliczania a zdarza się, że i nałożeniem kary ze strony Google w postaci filtra za spamowanie wyników wyszukiwania. Warto się skupić na wyszukaniu fraz „niszowych”, czyli takich, gdzie trudność wypozycjonowania w porównaniu do uzyskanych efektów będą współmierne. Zawężona tematyka, określenie regionu czy dokładniejszy opis produktu często bywa trafnym rozwiązaniem. Słowa niszowe, to takie, które cieszą się popularnością w danym temacie a nie zostały wykorzystane przez konkurencję, więc stopień trudności jest relatywnie niski. Nie da się ukryć, że to nie lada wyzwanie znaleźć takie słowa, ponieważ należy się kierować uzyskaniem oczekiwanego efektu oraz poniesionymi niskimi nakładami. Niestety istnieją tematy, gdzie słowa niszowe zadają się być wyczerpane, dotyczy to m.in. tematyki hostingu, pozycjonowania czy różnych diet/odchudzania.

Dość popularnym błędem przy doborze słów kluczowych jest wybieranie bardzo konkurencyjnych fraz, które mogą się okazać zbyt trudne do wprowadzenia w TOP 10 (pierwszą dziesiątkę wyników wyszukiwarki Google.pl) przy małych nakładach finansowych, bądź niewielkim doświadczeniu osoby zajmującej się pozycjonowaniem danego hasła. Próba wypozycjonowania takiej frazy okazuje się zazwyczaj stratą czasu, nierzadko startą pieniędzy w zależności o rodzaju rozliczania a zdarza się, że i nałożeniem kary ze strony Google w postaci filtra za spamowanie wyników wyszukiwania. Warto się skupić na wyszukaniu fraz „niszowych”, czyli takich, gdzie trudność wypozycjonowania w porównaniu do uzyskanych efektów będą współmierne. Zawężona tematyka, określenie regionu czy dokładniejszy opis produktu często bywa trafnym rozwiązaniem. Słowa niszowe, to takie, które cieszą się popularnością w danym temacie a nie zostały wykorzystane przez konkurencję, więc stopień trudności jest relatywnie niski. Nie da się ukryć, że to nie lada wyzwanie znaleźć takie słowa, ponieważ należy się kierować uzyskaniem oczekiwanego efektu oraz poniesionymi niskimi nakładami. Niestety istnieją tematy, gdzie słowa niszowe zadają się być wyczerpane, dotyczy to m.in. tematyki hostingu, pozycjonowania czy różnych diet/odchudzania.

Polski rynek, zarówno jak i polski język, charakteryzuje się wysoką trudnością w promowaniu własnej strony firmowej. Tym samym dobór trafnych słów kluczowych dla pozycjonowanej witryny staje się trudniejszy i bardzo skomplikowany. Jedne z podstawowych problemów tego etapu to:

Ta lista wydaje się być dość duża i można odnieść wrażanie, że kombinacji jest nieskończenie wiele. To prawda mało ich nie jest, jednak wpisując w okno wyszukiwarki „prezent urodzinowy” oraz „urodzinowy prezent”, Google pokaże zupełnie inne wyniki wyszukiwania niż oczekiwane, co więcej konkurencyjność tych fraz jest różna. Wiadomym jest, że jeżeli popełnimy błąd, pomijając jedną literkę będzie to fraza niszowa ale i ona zbierze kilka wyników wyszukiwań. Natomiast idąc dalej tym tropem fraza „dofinansowanie z unii” zapisana na te sposoby:

Badanie pokazuje, że użytkownicy częściej wpisali w okno wyszukiwarki błędną formę frazy niż poprawną! Warto analizować słowa pod kątem błędów, gdyż są to słowa niszowe, stosunkowo łatwe do wypozycjonowania a dzięki temu można zdobyć klientów niewielkim kosztem.

Przy doborze słów kluczowych nie powinno kierować się zasadą, że im więcej ich tym lepiej. Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na zgodność słów z pozycjonowaną stroną, trudnością osiągnięcia satysfakcjonujących wyników, kosztami, jakie należy ponieść oraz dbaniem o to, aby liczba wejść na stronę z tych słów przyniosła jak najwięcej klientów.

Chcesz wiedzieć jak to robimy? a może poznać cenę? Zadzwoń do nas lub wypełnij formularz

Imię i Nazwisko

E-Mail

Strona Internetowa

Leave this empty:

Wiadomość

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies. Zapoznaj się z naszym regulaminem.
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2008-2016, pozycjoneria.pl